PROJECTES QUE DONEN VALOR AFEGIT
Les escoles Vedruna de Catalunya i l’Hospital Sant Joan de Déu participen en un projecte conjunt de detecció de possibles trastorns d’aprenentatge en edats primerenques, per tal de poder intervenir com més aviat millor amb l’alumnat i evitar, així, dificultats en l’adquisició dels aprenentatges acadèmics.
Els trastorns que s’estudien són la dislèxia (dificultat en la lectura i escriptura), la discalcúlia (dificultat en el càlcul) i el TDAH (dèficit d’atenció amb hiperactivitat o sense).
El Projecte DUNA s’adreça als infants de segon cicle d’Educació Infantil (3-6 anys) i neix amb la voluntat de treballar els valors i les emocions a l’escola. Una educació en valors que és a la base d’una convivència veritablement humana, alhora que coherent amb el nostre model educatiu.
Aquest itinerari ODS VEDRUNA és la concreció d’una pauta de treball compartida que, partint de la Proposta Educativa Vedruna, una trajectòria col·lectiva de compromís social i la implicació de la nostra xarxa d’escoles, ens permetrà transitar cap a una manera de fer que garanteixi la consolidació en la creació d’hàbits de vida per a un món més just, més solidari, més sostenible.
El programa Infadimed, neix de la idea de promocionar la dieta mediterrània a les escoles mitjançant xerrades i tallers pràctics.
El programa consisteix en una sessió mensual de 45 minuts, durant sis mesos, que diversos professionals sanitaris faran als vostres fills d’infantil i primària.
Mitjançant pel·lícules, adaptades a l’edat dels alumnes, on els expliquen diversos aspectes relacionats amb els hàbits saludables. Després de la projecció, els professionals sanitaris fan un resum i els infants poden preguntar-los els dubtes que tinguin. Finalment, tots junts fan una activitat relacionada amb el tema treballat i es realitzen xerrades amb la participació de les famílies.
El centre educatiu, com a espai natural per a l’aprenentatge, l’educació i la formació integral de la persona, és també el lloc on es poden manifestar els signes d’alerta sobre problemes de salut, en els quals una detecció precoç pot ser la primera acció per iniciar un procés d’ajuda i intervenció adequada.
El programa “PSiE” busca, mitjançant la Consulta Oberta (professional d’infermeria es desplaça periòdicament al centre docent), afavorir l’accessibilitat de cara a la prevenció de situacions de risc i atenció precoç als problemes de salut dels adolescents a l’atenció sanitària amb garanties de privacitat, confidencialitat i proximitat.
Els eixos fonamentals d’actuació del PSiE són la salut mental; la salut afectiva i sexual; la violència i els maltractaments segons gènere, els hàbits de salut com el consum de tabac, alcohol i altres drogues i addiccions, l’exercici físic i els trastorns de la conducta alimentària.
Els entorns virtuals d’aprenentatge són espais de trobada i comunicació a Internet on té lloc l’ensenyament i l’aprenentatge. Aquests entorns contenen tot un seguit de funcionalitats que es poden utilitzar de manera coordinada:
- Comunicació a través de fòrums, xats, missatgeria.
- Facilitar l’aprenentatge a partir de recursos i activitats diverses en el nostre entorn d’aprenentatge.
La robòtica està integrada a les activitats curriculars de tecnologia tant a infantil, a primària i a ESO.
Escoles Verdes és un programa pensat per facilitar la implicació dels centres educatius en l’ambiciós projecte planetari d’imaginar i construir un món millor i més sostenible, començant per la intervenció en l’entorn de l’escola i dels seus alumnes i famílies.
Escoles Verdes és un compromís per desenvolupar un pla d’actuacions vinculats amb l’educació ambiental i de respecte vers el nostre entorn més proper.
Es constitueix un Comitè Ambiental format per representant de docents i alumnes de primària i secundaria on es discuteixen i es decideixen les accions necessàries per continuar essent una escola verda i implicar tota la comunitat educativa en un projecte comú.
Activitat d’Aprenentatge i Servei és una proposta educativa que realitzen els alumnes de 4t d’ESO amb diferents entitats del poble a partir d’un servei a la comunitat.
Entre els objectius del projecte consta la realització de tasques de col·laboració en entitats de voluntariat on l’intercanvi d’experiències, l’empatia, la solidaritat i la col·laboració seran els principals aspectes a valorar de l’activitat.
S’afavoreix, en definitiva, que els alumnes, i alhora futurs ciutadans i ciutadanes, assimilin destreses per conviure i construir societats més cohesionades, lliures i equitatives amb un sentiment d’identitat compartida.
Volem impulsar l’acció social i les activitats solidàries de manera participativa, transversal i compromesa, en el marc de les accions de responsabilitat que tenim envers la societat. Per això cada curs l’escola organitza diferents actuacions: entrepà solidari, recollida de joguines, participació al banc d’aliments, actuacions teatrals i musicals amb taquilla invertida,… Així mateix l’escola col·labora amb diferents entitats del poble.
Eduquem i creem persones crítiques, solidàries i compromeses en la nostra societat.
La robòtica i la programació es treballen en totes les etapes del centre.
La Robòtica Educativa és un sistema d’aprenentatge interdisciplinari que fa ús de robots com a fil conductor transversal per potenciar el desenvolupament d’habilitats i competències en l’alumnat.
L’objectiu d’aquesta potent eina pedagògica és fomentar el pensament computacional i el desenvolupament de les competències vinculades amb les STEAM (Ciències, Tecnologia, Enginyeria, Arts i les Matemàtiques). Així mateix, la robòtica educativa possibilita treballar competències, actituds i comportaments concrets com el treball en equip col·laboratiu, la iniciativa, la presa de decisions, l’esforç, la tolerància a la frustració o l’autosuperació.
Aprendre a nedar és una activitat que l’escola considera important. Tots els nens i les nenes han de poder saber nedar. S’inicia a Educació Infantil (I4) i es continua fins al segon curs d’Educació Primària. És fa una sessió setmanal i ens desplacem a les instal·lacions municipals de “La Piscina”.
Treballem la motricitat i coordinació en el medi aquàtic i potenciem l’activitat física, l’autonomia i la seguretat dins de l’aigua, així com els hàbits higiènics i de salut.
Es tracta d’un projecte entre etapes que implica el desenvolupament d’activitats de cooperació entre grans i petits. Els alumnes de 4t d’ESO esdevenen els padrins dels alumnes d’Educació Infantil i durant tot el curs els acompanyen en les diferents festes, tradicions i celebracions escolars, així com també activitats que es realitzen al llarg del curs.
Aquesta proposta educativa promou valors i actituds tal com la convivència, la responsabilitat, la creació d’un vincle afectiu, l’ajuda i la participació activa. El padrí se sent gran, responsable i referent. El fillol se sent acollit, protegit i escoltat.
És una de les activitats més entranyables i engrescadores del centre.
Des de Vedruna Torelló potenciem l’aprenentatge de l’anglès treballant aquesta llengua el dia a dia.
English day sorgeix per potenciar l’anglès de forma motivadora i atractiva anant més enllà de les classes. Un dia d’intercanvis i d’experiències entre les diferents etapes amb l’anglès com a protagonista (cançons, jocs, esports, contes, escape room,…).
A l’escola fomentem el gust per la lectura, un recurs didàctic, pedagògic i lúdic. Un instrument fonamental en el procés de coneixement i maduració personal del nostre alumnat.
Parelles lectores és una de les diferents activitats que es realitzen a l’escola per fomentar i assolir l’hàbit i la competència lectora. Una vegada al mes l’alumnat de cicle mitjà i superior acompanya els nens i nenes d’infantil i cicle inicial en el procés d’aprenentatge de la lectura, ajudant-los a llegir, motivant-los i fent-los de model. Junts s’endinsen en el món dels contes vivint-los de manera conjunta i cooperativa.
Des de la comunitat educativa de Torelló s’ha creat un grup que vetlla perquè tot el poble tingui accés a l’Educació. La nostra escola forma part d’aquesta aliança 360, participant en els seus debats, grups de treball entre docents, activitats lúdiques per l’alumnat, xerrades per famílies,…
La biblioteca Dos Rius de Torelló impulsa tres projectes per potenciar la lectura a l’escola. A Educació Infantil es porta a terme el projecte “Contes a l’escola”. A Educació Primària el projecte “Tastet de Lectura” per tal de potenciar el préstec de contes cap a casa a Cicle Inicial i “L’Atrapallibres” a Cicle Mitjà per estimular la literatura d’imaginació.